”Att berätta en företagshistoria med rätt känsla..”

Formgivning i alla ära, men utan intressant innehåll blir det ingen affär. På din hemsida och i din tryckta folder vill dina kunder läsa om dig och ditt företag: Vem du är, vad ditt varumärke representerar och vad du kan erbjuda för hjälp. Och det är inte alltid så enkelt att skriva till sig själv. Här nedan följer en liten guide där vi hjälper dig att komma igång.


Hur skriver man en bra företagspresentation?

Presentationens uppgift är att snabbt och enkelt ge en bild av ditt företag. Den ska hållas lagom lång, intressant och informativ.
Less is more. Den ska förmedla rätt känsla genom rätt ordval. Tillsammans med rätt formgivning kan då magi (läs: ett gott intryck och förtroende) uppstå. Texter på din hemsida måste skapa en positiv känsla kring ditt företag och förmedla hur det skulle kännas att vara din kund! 

Intryck och uttryck

För att förstärka ditt budskap i texten behöver du bilder som talar samma språk. En bild sätter sig bättre i minnet och hjälper mottagaren att komma ihåg det du ville förmedla. (Läs mer om bildredigering längre ner på sidan.)
     Ytterligare en viktig punkt att ha i åtanke är att vår älskade sökmotor GOOGLE älskar text, så var noga med dina ordval så att de är relevanta för sökning. Tänk: Hur hade jag googlat för att hitta en rörmokare, städfirma eller reklambyrå? 

 

Hur skriver man en företagspresentation?
För att förenkla företagspresentationen 
kan vi dela in den i fem delar:

  1. Inledning
  2. Historia
  3. Nutid
  4. Framtid
  5. Avslut


Börja med att svara på dessa frågor:

  • Vilka kunder vill du nå?
    - Nya/gamla?
    - Ålderskategori?
    - Någon specifik bransch?
    - Stora/små företag?
  • Vilken identitet vill du att ditt företag förknippas med?
    - Attityd/känsla
  • Vad som är unikt och bra med ditt företag?
    Är det..
    - Priser?
    - Tillgänglighet?
    - Snabbhet?
    - Personlig kontakt?
  • Vilken vara eller tjänst erbjuder ditt företag?

 

Efter att du svarat på dessa frågor kan du börjar skriva en intresseväckande inledning. Kom ihåg att dina hemsidebesökare kommer till dig av en anledning - de har ett behov eller ett problem som de vill ha löst. Presentera först deras behov och efter det: din produkt eller tjänst som lösning.


Sen går vi in på lite historik, nutid och framtid:

  • När startade och hur startade du? 
  • Vem startade företaget?
  • Vad har du gjort innan?
    - Relevant utbildning och erfarenhet
  • Varför startades företaget?
  • Vad har hänt i företaget de senaste åren?
    - Uppge några viktiga milstolpar.
  • Vad är företagets motto?
    - Slogan, slagord eller liknande.
  • Vad har ni för framtidsplaner?

 

Avsluta till sist presentationen med ett engagerande "call to action"Vad vill du att besökaren ska göra härnäst?

  • Ringa eller maila dig?
  • Besöka en annan sida på din webb?
  • Följa dig på sociala medier?
  • Eller kanske fylla i kontaktformuläret här nedan?


När du känner du färdig med din presentation bör du låta någon annan korrekturläsa din text.
Om du inte har någon kollega eller vän som kan hjälpa dig med det så står vi gärna till tjänst!

 

Bildhantering: Redigering & retuchering

Det är inte alltid man får till det perfekta fotot direkt i kameran. Kanske kontrasten blir för låg, färgbalansen fel eller så råkar bakgrunden bli ful och plottrig. Då är det tur att det finns bildredigering! Redigering kanske inte kan förvandla vilket foto som helst till ett mästerverk, men alla foton kan bli bättre!

Vi hjälper dig med allt från att förbättra färger och kontrast till att ta bort smuts, repor och störande föremål i bilden. Det kan också handla om att frilägga motiv, byta ut bakgrunden, konvertera till svartvitt, lägga till en ram eller en snygg effekt. Vi kan även hjälpa dig med fotografering - event, porträtt, produkt- och miljöbilder.

 

 

Behöver du hjälp att göra en snygg och säljande presentation till ditt företag?

Fyll i formuläret nedan så hjälper vi dig!

Kontakta oss