Formgivning i alla ära, men utan intressant innehåll blir det ingen affär. Det kan röra sig om marknadsföring och reklam, information eller annan kommunikation. Behöver du hjälp att se över dina texter kan vi hjälpa dig. Ibland behövs det någon utifrån som sorterar bland alla ord för att få fram rätt budskap.
På din hemsida och i din tryckta folder vill dina kunder läsa om dig och ditt företag: Vem du är, vad ditt varumärke representerar och vad du kan erbjuda för hjälp. (WHY, WHAT, HOW) Ingen känner ditt företag bättre än du själv men det är inte alltid så enkelt att skriva till sig själv.
Här nedan följer en liten guide där vi hjälper dig att komma igång.
Hur skriver man en bra företagspresentation?
Presentationens uppgift är att snabbt och enkelt ge en bild av ditt företag. Den ska hållas lagom lång, intressant och informativ. Less is more. Den ska förmedla rätt känsla genom rätt ordval. Tillsammans med rätt formgivning kan då magi (läs: ett gott intryck och förtroende) uppstå. Texter på din hemsida måste skapa en positiv känsla kring ditt företag och förmedla hur det skulle kännas att vara din kund!
Intryck och uttryck
För att förstärka ditt budskap i texten behöver du bilder som talar samma språk. En bild sätter sig bättre i minnet och hjälper mottagaren att komma ihåg det du ville förmedla.
Ytterligare en viktig punkt att ha i åtanke är att vår älskade sökmotor GOOGLE älskar tex. Ska din text publiceras på din hemsida måste du vara noga med dina ordval så att de är relevanta för sökning. Tänk: Hur hade jag googlat för att hitta en rörmokare, städfirma eller reklambyrå?
För att förenkla företagspresentationen kan vi dela in den i fem delar:
- Inledning
- Historia
- Nutid
- Framtid
- Avslut
Börja med att svara på dessa frågor:
Vilka kunder vill du nå?
- Nya/gamla?
- Ålderskategori?
- Någon specifik bransch?
- Stora/små företag?
Vilken identitet vill du att ditt företag förknippas med?
- Attityd/känsla
Vad som är unikt och bra med ditt företag? Är det…
- Priset?
- Tillgänglighet?
- Snabbhet?
- Personlig kontakt?
- Varan/tjänsten ni erbjuder?

En företagspresentation kan vara bra att ha på kundmöten, text på hemsidan eller som underlag för din presentation av din affärsidé vid t.ex. banklån.

En Powerpoint-presentation kan vara användbar när du behöver extra stöd av bilder, filmer eller infografik för att nå ut med din verksamhet