Pennor är ett av de mest effektiva och populära sätten att annonsera på. Produkter som är användbara såsom pennan, tenderar att gå från person till person under en lång tidsperiod. Varje användare har enligt statistik sin penna i sex månader innan den går vidare. Det går i genomsnitt att skriva ca fem mil med en penna, eller motsvarande 45 000 ord. Pennan exponeras dessutom ca 5000 gånger under sin livstid.
Att marknadsföra sitt företag
Hitta rätt platser att distribuera dina produkter
Gym, hälsoklubbar, hälsokostbutiker, mm. kan vara perfekta platser att sätta en kopp med pennor på om man är kiropraktor och försöker lokalisera sin målgrupp. Dvs. platser där människor som kan behöva en kiropraktor besöker. Identifierar du din målgrupp, så är halva slaget vunnet.
Använd pennorna för att maximera effekten av dina sociala medier
Inkludera din webbadress eller Facebook-sida på pennan som ett sätt att ge den globala marknaden ett lokalt fokus. Detta är något som dessa pennor gör bäst, dvs. cirkulera i lokala samhällen och mötesplatser. Koordinera din marknadsföring, så att det globala och lokala kompletterar varandra.
Håll bollen i rullning
Studier visar att en jämn och konstant marknadsföringsinsats ger den bästa avkastningen. Det är inte ovanligt för ett penna når en potentiell kund 6 till 12 månader efter att den först delades ut. Var därför inte orolig ifall din marknadsföring inte bär frukt omedelbart. Planera för en stabil och konstant kampanj, så når du den största framgången.
Fakta
Det finns många studier som visar effekten av att dela ut pennor jämfört med annan reklam såsom radio, TV och tidningar. PPAI Studien från 2010 är en av de största och mest omfattande. Nedan visas endast lite av effektiviteten gällande produktmedia: Studien fann att:
- 94 % kommer ihåg en reklamprodukt de fått under de senaste två åren.
- 89 % kommer ihåg vem den kom ifrån
- 83 % uppgav att de gillade att ta emot promotion-produkter
- 69 % behåller generellt en promotion-produkt
- 48 % vill få promotion-produkter oftare