Profilprodukter
Missa aldrig ett tillfälle att marknadsföra dig!
Till skillnad från traditionell reklam är profilprodukter något som konsumenten gör ett aktivt val för att få. Tv- och radioreklamen zappas bort, reklambladet slängs i soporna och mailet sorteras som skräppost. Men t-shirten, vattenflaskan, väskan eller knivsetet köps eller tas tacksamt emot och används i mer än 12 månader, enligt branschorganisationens stora undersökning från 2015.
Giveaways fungerar absolut bäst när den kan kopplas ihop med orginalvaran eller vad företaget gör. Detta är extra viktigt att tänka på för dig som har ett litet och nystartat företag. Hur lyckad giveawaymarknadsföring är beror helt och hållet på vilka produkter som ges ut och till vilka de ges till.

Populära produkter
Tygkasse i certifierad organisk bomull och med bälg. Kan bäras i handtagen eller över axeln.
55 kr
Dot Rubber är pennan som imponerar med ett nyskapande av traditionell design.
från 10 kr
Vad är viktigt för mottagaren?
På frågan: ”hur viktig är följande påstående för att din attityd till profilprodukter du tar emot ska vara så positiv som möjligt?” uppger störst andel att användbarheten är viktigt. Många uppger även produktens kvalitet och design som viktiga faktorer. Något mindre viktigt anses produktens unikitet och när produkten ges bort och av vem. Dock tycker fortfarande cirka 40% att dessa faktorer är viktiga för det positiva intrycket av profilprodukter.

8 fördelar med
profilprodukter
- Lätt att rikta sin marknadsföring.
- I en annars digital värld med snabba budskap sticker en fysisk produkt ut.
- Förhållandevis billigt i relation till att köpa utrymme i media.
- Varje fysisk profilprodukt syns för många människor under lång tid.
- Mottagaren av budskapet ser det flera gånger.
- Varumärkeskännedomen ökar.
- Profilerade giveaways stärker relationen till mottagaren.
- Det är väldigt uppskattat av både personal och kunder att få profilprodukter.
Vad passar ditt företag?
Det viktiga är att välja något som reflekterar dig, din produkt eller tjänst och dina kunder. Tänk igenom din allmänna image och din kundbas.
Om du marknadsför dig som miljövänlig bör du självklart välja ett ekologiskt alternativ. Är du inom IT-sektorn kan kanske usb-minnen vara passande. Det man så klart inte bör göra är att välja produkter som strider mot företagets värderingar och din profil. Om ditt företag har ett varumärke som ska andas kvalitet bör även produkten som du väljer göra det. Övertydligt exempel: Om ditt företag säljer dyra klockor i guld - ge då inte bort billiga pennor i plast. Rätt självklart egentligen!